Je bent op zoek naar een job, je hebt een heleboel cv’s rondgestuurd, en dan krijg je plots het goede nieuws: je mag op gesprek komen. Proficiat, dat is geweldig nieuws!
Nu vraag je je natuurlijk af hoe je zo’n gesprek het beste voorbereidt. Het is maar goed dat je je die vraag stelt, want het vergt een degelijke voorbereiding. Voorbereiding is zelfs de sleutel tot een geslaagd gesprek!
Hieronder vind je enkele tips om je daarbij te helpen:
1. Informeer naar het doel van het gesprek. Is het een technisch interview, een gesprek met HR, in het Nederlands of in het Engels, met verschillende personen? Moet je technische tests doorlopen? Gaat het een uur duren, of misschien zelfs twee?
Er is niks zo vreselijk als te stressen omdat je nog naar een ander gesprek moet, of omdat je niet had verwacht dat je je beste Engels naar boven zou moeten halen!
2. Als het een gesprek ter plaatse is, zoek dan de locatie op. Hoe geraak je er, kan je er makkelijk parkeren of moet je wat extra tijd voorzien, zodat je zeker niet met een opgejaagd gevoel toekomt?
3. Als het gesprek online plaatsvindt, zorg dan dat je de voorgestelde tool goed kent en doe vooraf een test. Vraag ook naar een plan B als je Teams het niet doet, of als je internetverbinding plots wegvalt.
Als je weet wat je mag verwachten, kan je je daarop voorbereiden, zodat je meer ontspannen bent tijdens het gesprek zelf. Dan kan je de beste versie van jezelf laten zien om je toekomstige werkgever te overtuigen!
4. Bereid je voor! Neem een kijkje op de website van het bedrijf. Daar staat of valt alles mee bij de voorbereiding van een gesprek!
Een van mijn klanten stelde aan de start van elk sollicitatiegesprek steevast: “Stel mijn bedrijf eens voor.” Op basis van het antwoord op die vraag kon hij meteen inschatten of iemand echt zin had om voor het bedrijf te werken of niet. Wat is de missie van het bedrijf, hoe zien de doelstellingen en projecten eruit … En waarom wil jij er aan de slag gaan?
5. Bekijk hun sociale media om te zien hoe ze zichzelf en hun waarden voorstellen. Je vindt er bovendien allerlei nuttige informatie voor jezelf: het verloop, het soort projecten waaraan ze werken, hun dresscode, hoe ze zich gedragen … Laat je maatpak en stropdas maar thuis als het een start-up is met een heel losse sfeer, en daag niet op in jeans en sneakers als je op gesprek gaat bij een zeer formeel consultancybureau.
6. Bekijk of jij en het bedrijf gemeenschappelijke kennissen hebben. Op LinkedIn zie je snel of je iemand kent die er werkt of heeft gewerkt. Neem contact op met die persoon en vraag hoe het er daar aan toegaat en of je tips kan krijgen … Dat geeft je misschien nog meer zin om er te werken, maar het is ook mogelijk dat je op die manier tot het besef komt dat het misschien een interessante job is, maar bij het verkeerde bedrijf!
7. Vergelijk wat er wordt gevraagd in de jobomschrijving met de kennis die jij hebt, of je die nu hebt opgedaan via een cursus, een professionele ervaring of een project. En zorg ervoor dat je ook bij elk element een voorbeeld kan geven.
8. Als er een vaardigheid in de jobomschrijving staat die jij niet beheerst, zoek die dan op. Google is je vriend! Je kan natuurlijk niet alles weten of kennen, maar je kan dan op z’n minst tonen dat je dingen hebt opgezocht en de job ernstig neemt. Als er een kandidaat voor me zit die niet kent wat ik verwacht, maar die me uitlegt dat hij een tutorial heeft bekeken en dat hij bereid is om bij te leren, en ik krijg later een kandidaat binnen die zegt “nee, dat ken ik niet” … dan is wat mij betreft de keuze snel gemaakt!
9. Vergeet niet dat rekrutering in beide richtingen werkt: jij moet hen overtuigen, maar zij moeten jou ook verleiden. Het is niet alleen aan jou om hun interesse te wekken!
Veel succes met je gesprek, en geloof in jezelf! Het is maar een kwestie van tijd voordat je de job vindt die voldoet aan je verwachtingen.
Wat dat betreft: aarzel niet om onze verschillende vacatures te bekijken. Misschien vind je er wel eentje die bij je past!
Impact. Is dat te sterk uitgedrukt? Of slecht gekozen om de opschudding te omschrijven die de bedrijfswereld doormaakt?
Mocht je het nog niet gehoord hebben: vorige maand vond er een kleine technologische revolutie plaats. Na het succes van DALL-E, het AI-systeem dat afbeeldingen genereert, lanceerde het Amerikaanse bedrijf OpenAI een nieuw concept: ChatGPT, een chatbot die al je vragen kan beantwoorden en echt een conversatie kan voeren.
“Spelen, dat is alles waartoe we niet verplicht zijn”, schreef Mark Twain ooit. Iedereen speelt graag. Althans, we weten allemaal hoe we moeten spelen, want de meeste spelmechanismen zijn instinctief en sterk gelinkt aan het sociale karakter van ons leven: we spelen samen met anderen of tegen anderen, maar zelden helemaal alleen.