Zal de chatbot ChatGPT een HR-revolutie ontketenen ?

Mocht je het nog niet gehoord hebben: vorige maand vond er een kleine technologische revolutie plaats. Na het succes van DALL-E, het AI-systeem dat afbeeldingen genereert, lanceerde het Amerikaanse bedrijf OpenAI een nieuw concept: ChatGPT, een chatbot die al je vragen kan beantwoorden en echt een conversatie kan voeren.

Ik begon natuurlijk meteen na te denken over de mogelijke implicaties van deze chatbot voor humanresourcesmanagement.

Ik stond versteld van ChatGPT !

Ik heb het verschillende keren getest ā€“ je typt een vraag in een chatvenster en de software stuurt een antwoord ā€“ en ik moet toegeven dat ik echt versteld stond van de kwaliteit van het ā€˜gesprekā€™ dat ik met die chatbot heb gevoerd. Het systeem heeft op alles een antwoord. Het lijkt wel een professor die zijn vak door en door kent en zijn ideeĆ«n structureert om ze aan ons uit te leggen.

Het meest verrassende vond ik de nuances die de AI in zijn antwoorden kon leggen en het feit dat het systeem zijn eigen fouten kon herkennen, rechtzetten en zijn antwoorden kon herformuleren op basis van je opmerkingenā€¦ En dat in luttele seconden.

Zo kan je bijvoorbeeld vragen: ā€œSchrijf een opstel van 3000 woorden over de democratie in het Oude Griekenland in de schrijfstijl en op het niveau van een gemiddelde zesdeklasser.ā€ Na minder dan vier minuten krijg je een document waarmee je waarschijnlijk een behoorlijk cijfer zou kunnen halen en heel wat geschiedenis- of aardrijkskundeleerkrachten zou kunnen foppen.

Natuurlijk is de schrijfstijl soms wat knullig of onhandig en mist het opstel wat fantasie, diepgang en originaliteit. ChatGPT zal in 2023 nog geen Marcel Thiry-prijs in de wacht slepen. Maar toch vind ik het verbluffend dat het systeem onze vragen kan begrijpen en zo snel een georganiseerde en gestructureerde tekst kan genereren in de gewenste stijl. Zelfs na al die tests blijft het me verbazen.

AI roept vragen op

Na enkele minuten chatten met mijn nieuwe vriend nam ik even pauze. Ik werd er een beetje duizelig van. AI roept immers heel wat ethische, diepzinnige en zelfs filosofische vragen op. Die vragen gaan we in dit artikel niet onderzoeken en al zeker niet beantwoorden.

Maar om even een voorbeeld te geven: waarom zou ik dit artikel zelf schrijven als een robot dat voor mij kan doen? En wat maakt het uit voor de lezer? Waarschijnlijk kunnen we de antwoorden op deze vragen wel genereren met ChatGPT of een gelijkaardige AI, als we dat willen.

Maar dus: zullen journalisten, leerkrachten en leerlingen binnenkort overbodig worden? Is onze definitie van ā€˜kennisā€™ aan vernieuwing toe? En wat met kennisoverdracht? Is het nog nuttig om dingen te leren? En zou de populaire Franse auteur Guillaume Musso zijn onoriginele formuleromans niet geschreven kunnen hebben met een AI-algoritme van de eerste generatie?

EĆ©n chatbot die alles kan ?

Sommigen zijn ervan overtuigd dat ChatGPT Google zal vervangen. Anderen denken dan weer dat er jobs zullen sneuvelen omdat het algoritme heel wat geschoolde werkkrachten zou kunnen vervangen (marketeers, IT-developers, journalisten enz.).

Voor sommige skills, zoals IT-development of andere exacte wetenschappen, lijkt het wel sciencefiction: je kan ChatGPT bijvoorbeeld vragen om een volledig programma uit te schrijven in Python, of een HTML-script te programmeren om een functie aan je website toe te voegen. Het resultaat zal je verwachtingen wellicht overtreffen!

Daarom vroeg ik me natuurlijk af: ā€œWat betekent dit voor human resources ?ā€

Het is natuurlijk te vroeg om de impact van dit fenomeen in te schatten, want het systeem is nog maar net gelanceerd. Over een maand of twee zal ik ongetwijfeld moeten lachen wanneer ik dit artikel herlees. ChatGPT en zijn opvolgers zullen de kleine wereld van HR op zijn kop zetten, en waarschijnlijk sneller dan verwacht.

Er bestaan natuurlijk al recruitment-AIā€™s, maar ChatGPT gaat veel verder en heeft veel meer toepassingen. Met dit soort technologie kunnen HR-verantwoordelijken sneller werken en sollicitanten een buitengewone ervaring bezorgen.

Ik kan al meteen een paar toepassingen bedenken :

Mijn persoonlijke assistent

De eerste toepassing waaraan ik denk, is ChatGPT inzetten als assistent die op bijna alle vragen een antwoord weet of me althans de juiste richting kan wijzen bij specifiekere kwesties. De chatbot doet het voorbereidende werk en ik zorg voor de finishing touch.

ā†’ Ik heb de chatbot ook al gevraagd om e-mails op te stellen op basis van wat flarden informatie en ik was aangenaam verrast door de kwaliteit van het resultaat.

ā†’ Ik heb ChatGPT ook gevraagd om originele vacatures te schrijven, maar die voldeden nog niet aan mijn eisen. Toch denk ik dat ik betere resultaten zou kunnen bekomen als ik er mij langer mee bezighoud.

Vragen van sollicitanten beantwoorden en de eerste indruk van de werkgever verbeteren

Beeld je eens in: je bent op zoek naar werk en in plaats van kernwoorden in Google te typen, kan je ā€œonline met iemand chattenā€ (ik weet het, het klinkt best vreemd) die je alle informatie geeft die je nodig hebt, je relevante vragen stelt en je zo (zoals een verkoper in een winkel) naar de ideale vacature leidt.

ā†’ We zouden een chatbot op basis van GPT kunnen configureren om automatisch te antwoorden op vragen die sollicitanten vaak stellen over het bedrijf en de vacatures. Als ze snel een nauwkeurig antwoord krijgen op hun vragen, zullen kandidaten een betere eerste indruk hebben van het bedrijf.

ā†’ We zouden een GPT-chatbot kunnen gebruiken om het bedrijf en zijn waarden voor te stellen aan sollicitanten. Dat zou vooral van pas kunnen komen voor bedrijven die zich willen onderscheiden door hun bedrijfscultuur in de schijnwerper te zetten, of door te benadrukken hoeveel belang ze hechten aan diversiteit en inclusiviteit.

Recruitment en preselectie van kandidaten :

Met een GPT-chatbot zouden we een preselectie kunnen uitvoeren door kandidaten vragen te stellen over hun ervaring en vaardigheden. De chatbot zou hun antwoorden daarna kunnen analyseren, om te bepalen of ze voldoen aan de criteria van de vacature.

ā†’ Op termijn zouden robots 99% van alle werknemers kunnen recruiten voor bepaalde functies. Ze zouden sollicitaties persoonlijk kunnen opvolgen tot het contract is ondertekendā€¦ Ook al klinkt dat misschien een beetje triest.

Gepersonaliseerde carriĆØrebegeleiding

We zouden ChatGPT kunnen gebruiken om werknemers in te lichten over programmaā€™s die het bedrijf aanbiedt om hen te begeleiden en te helpen ontplooien. Zo zou het bedrijf aan zijn werknemers kunnen tonen dat het wil investeren in hun professionele ontwikkeling en hun carriĆØredoelstellingen wil helpen bereiken.

Conclusie

Hoewel het nog lang zal duren voor ChatGPT effectief wordt toegepast in HR-departementen, lijkt de doeltreffendheid van de software veelbelovend om talentvolle krachten aan te werven en in het bedrijf te houden.

Zoals altijd blijft het belangrijk om verantwoordelijk en ethisch om te springen met deze technologie en menselijke tussenkomst nooit volledig te vervangen.

Ik wil dus oproepen om de technologie niet als een doel op zich te beschouwen. We moeten onthouden dat ze een hulpmiddel blijft en geen universele oplossing is voor alle problemen in het leven. Dit doet me denken aan de woorden van filosoof Gabriel Marcel. In 1949 waarschuwde hij ons dat het gevaarlijk kan zijn om de ingewikkelde problemen des levens argeloos te proberen oplossen met technologie: ā€œJe kunt het leven niet herstellen als een lekke band, want alle herstellingen en technieken komen ook voort uit deze problematische wereld, en zijn dus zelf problematisch.ā€

Zijn wijsheid wordt vaak samengevat in Ć©Ć©n zin: ā€œHet leven is geen probleem dat we moeten oplossen, maar een mysterie dat we moeten beleven.ā€ Ik hoop dat artificiĆ«le intelligentie het leven nooit minder mysterieus zal maken, want dat maakt ons bestaan net zo mooi.